Tomas Plonski obožava oldtajmere iz nekadašnjeg istočnog bloka. U svojoj radionici u Grefenhajnihenu, ovaj električar popravlja vozila koja su se pre 20 godina proizvodila u Istočnoj nemačkoj, Čehoslovačkoj i Sojvetskom Savezu. “Automobili poput "volge", "vartburga" i "lade" doživljavaju pravu renesansu. Zbog toga su i njihove cene dostigle do sada nezabeleženi nivo”, kaže pedesetogodišnji Plonski, jedan od poslednjih trgovaca automobilima iz istočnog bloka. Svake godine 50-60 automobila promeni vlasnika uz njegovo posredovanje. Za “škodu oktaviju” iz 1961. treba izdvojiti čak 12.000 evra. “Sve je teže pronaći pristojna kola iz tog doba”, kaže Plonski, koji obilazi Nemačku u potrazi za istočnim oldtajmerima. Gotovo da je nemoguće nabaviti po prihvatljivoj ceni dobro očuvane primerke dvotočkaša marke “simson” i MZ, koji su se nekada proizvodili u Istočnoj Nemačkoj.
Tomas Plonski obožava oldtajmere iz nekadašnjeg istočnog bloka. U svojoj radionici u Grefenhajnihenu, ovaj električar popravlja vozila koja su se pre 20 godina proizvodila u Istočnoj nemačkoj, Čehoslovačkoj i Sojvetskom Savezu.
“Automobili poput "volge", "vartburga" i "lade" doživljavaju pravu renesansu. Zbog toga su i njihove cene dostigle do sada nezabeleženi nivo”, kaže pedesetogodišnji Plonski, jedan od poslednjih trgovaca automobilima iz istočnog bloka. Svake godine 50-60 automobila promeni vlasnika uz njegovo posredovanje.
Za “škodu oktaviju” iz 1961. treba izdvojiti čak 12.000 evra. “Sve je teže pronaći pristojna kola iz tog doba”, kaže Plonski, koji obilazi Nemačku u potrazi za istočnim oldtajmerima. Gotovo da je nemoguće nabaviti po prihvatljivoj ceni dobro očuvane primerke dvotočkaša marke “simson” i MZ, koji su se nekada proizvodili u Istočnoj Nemačkoj.
Plonski, međutim, ne uspeva da zadovolji potražnju kupaca ni za pojedinim modelima automobila. “Oni koji žele da investiraju u “vartburg kabriolet 311” garantovano više nemaju šanse da to učine”, kaže on.
Među fabrikatima postoje razlike. “Vartburg”, “škoda” i “lada” stekli su status oldtajmera, za razliku od “trabanta 601”. Razlog je neuništiva tehnika zbog koje je ovaj automobil i danas atraktivan kao vozilo za svakodnevnu upotrebu. “Mnogi ga kupuju kao povoljan drugi automobil. Bilo da je reč o pecarošima ili onima koji putuju na posao u drugi grad - svi oni žele jeftini automobil, čije održavanje ne košta mnogo”, objašnjava Plonski.
Međutim, i nostalgična osećanja mnoge nagone da kupe neki od ovih automobila. “U doba Istočne Nemačke, bili ste kralj ako ste imali ovakav automobil, ali tada to sebi nisam mogao da priuštim”, kaže stariji gospodin iz Lajpciga, koji je rešio da kupi “ladu 2017”. Posle više od dvadeset godina želja mu se najzad ispunila.